28 februari, SOL

2009-02-28 @ 13:06:04 | | Kommentarer (0)

solen kom iallafall. lagomt tills vi gick ut med dante. det blev en solig och varm promenad, så skönt. dante gillar det också. han ser så lycklig ut när han får springa lös och sträcka på benen. min lilla valp (han är snart två år men ändå).

nu har roger åkt till ljuse för att döma. han kommer hem vid 5 med pizza. sen blir det melodifestivalen i vanlig ordning. imorgon blir det förmodligen fika med gustav och emma. gustav är nu hemma från nåra månaders jobb i norge. det blir kul.

jag tror jag ska ta och storstäda nu. har inget bättre för mig och jag gillar att städa när det är bra väder ute. det ser så rent och fint ut när solen lyser in på nyskurade golv. och så kan man vädra och få in frisk luft och lite solsken.
med lite bra musik på så tycker jag faktiskt att det kan vara riktigt trevligt att städa. jag plockar och grejsar ofta när jag är arg/upprörd/ledsen det är lite som terapi. efteråt brukar det kännas bättre.

hoppas även på att mamma kommer hem innan albert&herbet stänger för jag vill köpa en ny matta. en mindre och INTE vit. dante saknar mattan. den gjorde så han vågade och kunde hoppa upp i soffan. han tycker det är för halt annars tror jag. vi har verkligen inte fattat varför han vägrar hoppa upp i soffan och sängen, det är ju inte ens högt. men så fort vi la in mattan i vardagsrummet så hoppade han. så antaglien känns det obehagligt när han inte får fäste under tassarna. jag tror jag ska lägga en liten matta brevid min sida på sängen också, så han slipper väcka mig så fort han vill upp.

nu ska jag bara välja städ-musik nån halvtimme innan jag kan börja städa.
det gäller att vara effektiv...


28 februari, helg

2009-02-28 @ 09:16:03 | | Kommentarer (0)

lediga lördagar är så skönt. sovmorgon har dock inte samma innebörd som för 5 år sen. jag vaknade halv8, som vanligt. katterna levde rövare och dante ville komma upp och skeda. vi slumrade en stund till. strax innan halv9 bytte dante sida för att se om roger var vaken. det var han inte men med 7 kilo hund på bröstet så var det avklarat. vi låg och drog oss en stund och jag hade önskat att solen skulle skina in genom förnstret, det gjorde den inte. men det var ljust iaf.

nu är det ring så spelar vi och melodikrysset som gäller. det är obligatoriskt här hemma på lördagar. det är faktikst mysigt även om det är lite gammelvarning.


27 februari, iggesunds revyn

2009-02-27 @ 23:13:05 | | Kommentarer (3)

den var mycket bra! nu är jag trött och ser framemot lite helg.


25 februari, kärlek från ett djur

2009-02-25 @ 22:35:25 | | Kommentarer (0)

jag kan inte se det här klippet utan att gråta. kärleken ett djur ger är så speciell. gränslös kärlek, oavsett vad...



25 februari, semlor

2009-02-25 @ 09:10:00 | | Kommentarer (0)
igår bakade jag semlor. först gjorde jag en deg, men råkade ta alldeles för mycket mjöl så degen vart så kompakt så den ville inte jäsa. jag vart sur och skickade ner roger på ica för att köpa mer jäst så jag kunde göra en ny deg. andra gången vart den bra. hemmagjorda semlor är mycket godare än köpta. och så är det bra när man kan ta så mycket mandelmassa och grädde som man vill.

nu ska jag hem till stina och samla kraft inför en grej vi ska göra om en stund!

dagens fundering: varför kan man inte lägga sina smutskläder i tvättkorgen direkt istället för att låta dom ligga på golvet och samla damm i flera dagar?



23 februari, kladd

2009-02-23 @ 20:58:01 | | Kommentarer (1)
jag spillde just ut en smoothie i nästan hela vardagsrummet. glaset gled ur handen och på nåt konstigt vis så vart det världens stänk. det var stänk på väggen, i taket, på tavlan ovanför soffan, för att inte tala om själva soffan(!), på golvet, på soffbordet, under soffbordet, under bordsbenen, ända bort mot dörröppningen var det smoothie. efter ett evigt torkande kollade jag mig själv i spegeln. haha. jag hade smoothie i ansiktet, i håret och på mina kläder. vi kommer nog hitta smoothie-fläckar ett bra tag framöver i vårt vardagsrum. och jag på mig själv tills jag duschar. vilket jag hade tänkt vänta med tills imorgon men nu är jag tveksam...

det dummaste är att jag precis hade tagit bort mattan. den ska ändå slängas (den vart äcklig och smutsig) så om allt hade kommit på den istället hade jag sluppit torka ihjäl mig och sprungit 40 vändor mellan köket och vardagsrummet. men det vart rent iaf!

23 februari, ny vecka

2009-02-23 @ 09:28:05 | | Kommentarer (0)
ny vecka nya tag. jag har två kortdagar och en ledig onsdag framför mig. behövligt. jag är ur form. vill helst bara ligga hemma och läsa eller nåt.

ikväll ska vi på hockey. kanske man skulle tigga mat hos mamma och pappa innan...


dante

21 februari, underbara sol

2009-02-21 @ 09:30:21 | | Kommentarer (0)
vilket skönt väder att vakna till efter världens skönaste sovmorgon. vi låg och drog oss en stund sen gjorde vi en deal, roger gick och fixade tvätten och jag bakade scones. så nu står dom i ugnen! när dom är uppänta ska vi hänga tvätt och sen gå på en skön promenad med dante i solen. 

senare idag ska jag ner på stan och fika med efterlängtade carro och tove, som helt oberoende av varandra valde att komma hem och hälsa på den här helgen. om den ändå vore sommar så vi kunde fika ute...

ikväll hade jag och roger tänkt gå ut och äta, planerna kan eventuellt vara ändrade. vi får se.

SOOOOOOOL!

20 februari, dante

2009-02-20 @ 20:44:09 | | Kommentarer (0)
min söta älskade dante, vad tomt och tråkigt det skulle vara utan dig.


här gosar vi lite hos dantes uppfödare ungefär
två veckor innan han flyttade hem till oss

18 februari, grannen hör ALLT

2009-02-18 @ 10:55:29 | | Kommentarer (0)
har just blivit informerad om att vår vägg i hallen in mot granntaten är sjukt lyhörd. hon hör typ allt vi gör och säger i hallen, köket OCH sovrummet "så ni kan ju kanske stänga dörren". men KUL. jag skäms och vill inte bo här längre

18 februari, kräkstuga

2009-02-18 @ 08:35:50 | | Kommentarer (1)
dante fick en ostbit av min mamma i fredags (fast han inte får) sen dess har han varit jättedålig i magen. för nån dag sen kom det tom blod, antagligen ett brustet blodkärl men ändå. måste ju göra ont på lilla stackarn. han har vaknat och velat gå ut minst en gång varje natt. nu börjar det bli bättre, men han vill fortfarande ut ofta.
igår gick jag ut med honom vid 22, sen gick vi och la oss. vid 00 väckte han mig och ville gå ut igen. suck, men det är bara att klä på sig och tänka att man snart får gå och lägga sig igen. och imorse kräktes ena katten också. fan det känns som att jag har 14 magsjuka ungar här hemma.


ynk

16 februari, livstid

2009-02-16 @ 16:09:29 | | Kommentarer (0)

livstids fängelse följt av livslång utvisning. very good!


16 februari, ingen mjölk

2009-02-16 @ 08:20:24 | | Kommentarer (1)
jag gjorde iordning lite gröt som jag skulle äta till frukost. när allt var klart så upptäcker jag att mjölken var slut. typiskt. och nej älskling, jag tänker inte göra som du och ta JUICE till gröten.


idag faller hovrättsdomen mot christine schürrer för barnamorden i arboga. jag har hängt med från början och läst alla förhör (som har publicerats) och är helt övertygad om att hon är skyldig. jag hoppas hon får livstids fängelse och då livstid på riktigt och inte bara sveriges töntiga typ 10 år.

nu ska jag klura ut nån annan frukost, sen gå ut med dante, sen jobba en sväng, sen gå hem och jubla över att schürrer sitter säkert bakom lås och bom.

hejdå

14 februari, fortfrande alla hjärtans dag

2009-02-14 @ 17:42:30 | | Kommentarer (0)

det svider lite i min hals. det brukar oftast leda till halsont. vilket i sin tur nästan alltid resulterar i förkylning. och det brukar nästan uteslutande innebära att jag är död två till tre dagar. jag orkar inte det nu! så nu sitter jag har och tar ut förlusten i förskott, ibland är jag bra på det. jag försöker sluta.

dagens dummaste var ju iaf att ta med dante till sin löpande lillasyster. kåtare hund får man leta efter. han var heeelt galen och jag tyckte så synd om honom. dock var han förvånansvärt duktig när jag sa åt honom att han skulle skärpa sig. att lägga band på sig i den där situationen kan ju inte vara så jävla lätt. iofs hade jag honom kopplad. jag tror han trodde att om han bara skötte sig tillräckligt bra så kanske kanske att han skulle få smaka lite och ev provköra en sväng. men tji fick han!
den dag jag känner att jag har ungefär 5000 kr över kan han säga hejdå till sina bollar!


14 februari, alla hjärtans dag

2009-02-14 @ 14:12:33 | | Kommentarer (0)
jag har jobbat klart för idag och ska snart ta med mig dante hem till snooz, hans lillasyster. jag ska klippa hennes klor. sen ska vi gå hem igen och jag ska ta en välbehövlig dusch och vila fram till kl 20 för då kommer roger hem och då ska vi äta ost och kex. gott!


kärlek

13 februari, boda borg

2009-02-13 @ 22:37:22 | | Kommentarer (0)
idag har jag och therese varit på boda borg med chefens "bästa grupp", tack för den. det var faktiskt kul trots en del lättare skador. haha! tre stämplar kämpade vårt "lag" ihop. vi tog oss till sista rummet på dom flesta tror jag. sen om det var på 20e försöket eller inte spelar ju ingen större roll tycker jag.

det kommer bli en trött helg. jag har sovit dåligt och för lite hela veckan och ska upp och jobba både lördag och söndag. men skitsamma, jag överlever.

snart kommer roger hem och vill säkert sitta och varva ner en stund efter en döm-kväll. jag tror jag går och lägger mig...

11 februari, skorpor

2009-02-11 @ 22:58:15 | | Kommentarer (1)
det vart ingen agility för oss idag. istället mötte jag och dante upp emma och tog en promenad runt lillfjärn. sen gick vi hem till henne och fikade. vi drack te och åt säkert 20 skorpor var plus lite till. jag har ätit hela dan idag tror jag och är fortfarande hungrig. sugen heter det kanske. imorgon ska jag upp tidigt och jobba, så nu ska jag sova.
godnatt!

11 februari, ledig

2009-02-11 @ 09:08:59 | | Kommentarer (0)

min enda ledig dag den här veckan. tänkte jag skulle ta sovmogon men man behöver nog inte sova längre än till 7.30 när man går och lägger sig vid 22. jag kunde iaf inte somna om efter att roger hade gått så jag gick upp. efter ett tag fick jag ont i huvet och började må illa. fick i mig lite gröt iaf. nu ska jag och dante mysa en stund och sen gå en lugn promenad. jag som skulle städa idag. hoppas jag mår bättre sen. ikväll är det agility också.


snuttan


10 februari, skitdag

2009-02-10 @ 15:09:26 | | Kommentarer (0)

idag är det tisdag vilket innebär pensionärs-allsång. en hel flock pensionärer med diverse olika instrument hyr varje tisdag församlingssalen under oss nåra timmar för att sjunga och spela. nu har dom tydligen vårkänslor för dom har bytt ut alla vinterlåtar mot bla "alla fåglar kommit ren". oftast avslutar dom med samma låt som vi avslutade våra allsånger med på dagis, den där "låt den sista strofen bli till en sång vi minns", vad den nu heter. sen blir det ett jäkla buller ett tag när dom ska möblera tillbaka stolar och bord och ta sig ut. men dom har säkert roligt och jag slipper ha radion på.

förövrig så är det ingen bra dag idag.


9 februari, jag har kompromissat

2009-02-09 @ 16:35:11 | | Kommentarer (1)
vi var på ikea (för 235235 gången) i lördags. helt plötsligt hände det omöjliga. "vi" tyckte inte alls som jag längre. "vi" ville tydligen inte ha den mattan som jag har gått och tjatat om dom senaste månaderna, den mattan som skulle bli som en fin liten färgklick i vårt vardagsrum. det var hårt att inse, men tillslut gav jag mig.
det vart en svart och vit istället. den drar åt sig då mycket skit så jag vet inte vad. och vem får städa? jag såklart!
hade jag bara fått välja matta i lugn och ro från första början så hade jag sluppit det. men okej, jag kan inte få allt jag vill hela tiden. fast han skulle säkerligen inte märka om jag en dag bara bytte matta...


en sån vart det. den var billig med ikeafamily-kort. jag ville ha en grön. eller åtminstone en enfärgad

6 februari, min dag

2009-02-06 @ 13:59:58 | | Kommentarer (1)
idag fyller jag 23 år. det känns nog varken bra eller dåligt. fast om jag tänker på att tiden går så blir jag stressad, därför försökte jag låta bli att tänka så mycket.

jag har precis kommit hem från jobbet, men här är det ingen rast och ingen vila. nu ska jag:

-gå ut med dante
-gå och handla
-dammsuga
-duscha
-baka tårta
-ev börja med maten


heja!

5 februari, dumma ungar

2009-02-05 @ 12:17:35 | | Kommentarer (0)

vad i helvete är det för fel på folk? hur uppfostrar föräldrarna sina barn numera? man kan ju inte vara normal nånstans om man får för sig att göra nåt sånt här. dumma jävla ungar (och föräldrar antar jag).


4 februari, cupcakes

2009-02-04 @ 08:30:00 | | Kommentarer (1)
igår bakade jag cupcakes som vi tog med till ilsbo. nåra hallon och nåra choklad. dom vart goda.

snart ska jag jobba. tyvärr är jag väldigt osugen på det idag. dante har urinvägsinfektion så jag nojar mig över att han kanske kommer bli jättekissnödig dom typ 3,5 timmarna jag kommer vara borta. men det borde gå bra.

ikväll ska jag på agility med dante. roger ska på möte så mamma ville följa.

     
bakning, söta stella som "hjälper" roger med matten och jag och min hund som tycker om varann 

3 februari, grattis älskling!

2009-02-03 @ 10:54:25 | | Kommentarer (2)

idag fyller roger 26 år. jag vaknade av orden "idag blir jag gubbe". sen försökte jag få dante att sjunga men han ville inte.
efter frukosten åkte jag och dante med roger ner på gymmet. roger gymmade och jag solade. dante fick vänta i bilen. sen tog jag och dante en iskall promenad hem. ifall ingen visste det så kan jag tala om att man blir jätteröd i ansiktet och det biter mer än vanligt när man går direkt från ett solarium ut i -17 grader.

ikväll ska vi till ilsbo, till rogers mamma och göran. jag funderar på att baka nåt och ta med mig.



roger fick ett fint grattiskort
(smilla var otroligt samarbetsvillig)