uppfostringstips

2010-12-31 @ 10:08:56 | | Kommentarer (1)
från familjeliv. lite väl grymt kanske men ändå, hahaha

imse vimse spindel

2010-12-30 @ 16:53:41 | | Kommentarer (1)
idag när jag rotade i en låda med kläder som står i en garderob i sovrummet blev jag anfallen av en spindel. den var minst lika stor som min knytnäve och hade tänder större än dante, typ. den kilade ut i hallen och jag högg tag i en liten skål från skrivbordet som jag stängde in den under. nu har jag dåligt samvete. stackarn måste ju ha slut på luft där inne snart... roger får befria (döda) den när han kommer hem. jag klarar inte av sånt. kan knappt slå ihjäl mygg.

jag har nog aldrig tänkt på mig själv som en person med spindelfobi, men eftersom jag fick panik och nästan började gråta idag när jag såg den så kanske det är dags att tänka om.



god jul

2010-12-29 @ 13:41:46 | | Kommentarer (2)
vi hade en mysig jul uppe i hälsingland bland all snö. massvis med snö. hade önskat att vi kunde ha varit i stan lite mer, vi höll mest till i jättendal och ilsbo, men man kan ju inte få allt. vi vart ju så gott som insnöade i ilsbo också så det hade nog blivit ett litet projekt att ta sig därifrån. dante uppskattade iallafall att vi höll oss i "skogen", trots att han knappt ville gå ut pga snön och kylan. den enda som tycktes uppskatta snön var hans lilla "kusin" ludde.

jag och dante håller just nu på med klickerträning. vi håller än så länge bara på med inklickning (där dante ska lära sig att ett klick med klickern alltid är lika med godis). när han är inklickad ska jag lära honom lite nya tricks. det ska bli spännande att se hur det går. klickerträning verkar vara ett kul och enkelt sätt att få hunden att "göra som man vill". 

lite bilder på dante och ludde som busar. dante orkade ett tag sen vart han less och sur och morrade åt ludde. han vill nog inte ha en egen valp.


dante var även modig och vågade efter många om och men "hälsa" på rogers mammas lilla katt rulle. dantes blicker säger väl allt om vad han tyckte om katten. han vågade sig bara dig om nån av oss följde med. men att jaga honom gick hur bra som helst, tills rulle stannade och fräste åt honom. då vart dante rädd.




jullov!

2010-12-17 @ 17:19:42 | | Kommentarer (1)
äntligen jullov! eller lov och lov, det kommer bli en del plugg men jag är skolledig iallafall. den här veckan kan ha varit den roligaste hittills. läser just nu pedagogiska kommunikationsprocesser och vi har haft massa praktiska övningar i mindre grupper hela veckan. jättekul och mysigt med liten klass, vill alltid ha det så.

nu kommer roger snart hem och då blir det promenad med dante, köpa lite godis och beställa pizza. sen intar jag soffan och där blir jag kvar ikväll. är så sjukt trött. även om det har varit en rolig vecka så har den varit ganska jobbig också. är ju inte van sånt här.

gjorde förresten ett pepparkakshus förra helgen. litet men ganska sött.



julstress

2010-12-06 @ 13:16:39 | | Kommentarer (0)
jag har svårt att förstå denna julstress och julångest som så många verkar lida av. jag fattar inte vad som är problemet? det blir väl vad man gör det till. man behöver inte köpa julklappar, det räcker med att laga lite god mat och umgås med dom man tycker om. annars kan man köpa julklappar på internet och slippa trängas med alla stressade människor. 

gillar man inte att julstressa, då struntar man i att julstressa. det är inte så svårt!