Balsamicokyckling med lök

2012-03-07 @ 21:31:23 | Recept
Hittade ett recept på arla.se som jag testade idag och det vart jättegott! Glatt överraskad. Jag kan vara ganska kräsen annars.

Ca 4 portioner
500 g kycklingfilé (jag tog 3 st)
2 rödlökar
1 liten purjolök
8-12 vitlöksklyftor (jag tror jag hade 5-6 st stora)
oregano
salt, peppar

Sås
3 dl matlagningsgrädde (jag tog vanlig grädde och nån dl vatten)
1 msk balsamvinäger
1 msk kycklingfond
1 tsk oregano
1/2 tsk soja
1/2 tsk majsstärkelse (jag tog maizenaredning också, den vart så rinning annars)
  • Sätt ugnen på 200 grader
  • Salta och peppra kyckligfiléerna och bryn dom i en stekpanna. Lägg dom sen i en ungssäker form
  • Skär rödlöken i stora klyfor och purjolöken i ca 3 cm stora bitar. Skala vitlöken (jag skivade vitlöken grovt men det går nog lika bra att ha den hel om man vill)
  • Lägg löken runt om kyckligen (vitlöken strödde jag över) och ringla över smör-&rapsolja (jag la på smörklickar istället)
  • Strö över oregano och ställ in i ugnen tills kyckligen är klar. Kanske 15 min
  • Blanda ingredienserna till såsen i en kastrull. Koka upp och låt koka nåra minuter
Vi åt tillsammans med klyftpotatis och sallad. Mycket gott. Löken blir så söt och god i ugnen och såsen var toppen!

(Bild lånad från arla.se)

Postat av: Fia

Det lät smask! Balsamvinäger och balsamico är gott!

2012-03-08 @ 21:16:15
URL: http://airyfairy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: