Kreolsk söndagsgryta

2011-12-01 @ 17:36:41 | Recept
Vi lagade en god gryta i söndags som jag tänkte dela med mig av.

Kreolsk söndagsgryta

600 g fläskfilé
3 st kryddstarka korvar (jag hade kabanoss)
1 stor röd paprika
150 g oliver
100 g syltlök
1 dl hackad smörgåsgurka
1 msk vetemjöl
4-5 dl matlagningsgrädde (jag tog riktig grädde)
2 dl mjölk
mejram efter smak (jag tog kanske 2 tsk och så lite oregano och basilika)
salt och peppar

  • Skär  fläskfilén i strimlor. Skär korven i skivor och strimla paprikan tunt

  • Hetta upp en gryta och stek fläskfilén till den fått färg. Lägg i korven och stek ytterligare några minuter.
  • Tillsätt paprika och kryddor. Strö över mjöl och rör om så att det fördelas jämnt. Tillsätt mjölken och grädden och låt allt koka upp.

  • Tillsätt syltlök, oliver och smörgåsgurka. Låt grytan puttra 10-15 minuter och smaka av kryddningen.

Vi åt ris och sallad till men det fungerar säkert lika bra med potatis eller pasta. Gott var det iallafall och det blev många lådor!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: