Chili con carne texasstyle

2011-12-11 @ 18:28:19 | Recept
Godaste chili con carnen ska vi äta idag!

Chili con Carne
1,2 kg högrev
1 tsk salt
140 g bacon
2-3 msk olivolja
1 gul lök
2 färska jalapeños (jag har aldrig hittat det så jag brukar köpa på burk)
3 vitlöksklyftor
400 g krossade eller hela tomater i burk
1 msk limejuice
4 dl vatten
nymalen svartpeppar

Chilipasta:
1,5 msk anchochilipulver
0,5 msk cayennepeppar
1 msk mald spiskummin
1 tsk torkad oregano
0,5 dl vatten

Gör såhär:
1. Putsa högreven och skär i ca 3 cm stora kuber. Salta och rör om och ställ åt sidan att dra en stund.
2. Rör ihop chilipastan. Blanda alla ingredienser till en jämn pasta.
3. Förbered ingredienserna genom att finhacka bacon, lök, jalapeño och vitlök och ställ åt sidan så länge
4. Knaperstek bacon och ställ åt sidan. Spara baconfettet till stekning av högreven.
5. Stek köttet i omgångar i olivolja och baconfett.
6. Fräs lökhacket i några minuter.
7. Tillsätt vitlök och fräs ytterligare några minuter.
8. Tillsätt chilipastan och stek några minuter till.
9. Blanda ner allt i en stor gryta med köttet, krossade tomater, limejuice och vatten.
10. Låt sjuda på låg värme med locket på i ca 2-3 timmar tills köttet är sådär härligt mört så den nästan faller sönder när man rör på dem.
11. Tillsätt det knaperstekta baconet mot slutet av koktiden.
12. Smaka av med salt och peppar.

Vi brukar äta med tortillabröd eller ris. Ibland har vi i bönor också, mest för Rogers skull, jag är inte så förtjust i det och det ska faktiskt inte vara bönor i riktig chili con carne om man ska vara petig. Det blir ganska stark så jag brukar ha naturell yoghurt till. Men gott är det!


Postat av: Fia

Det lät riktigt gott! Jag tål (inte gillar jag det heller för den delen) inte bönor så det där receptet vill jag testa :D



Du, det där du skrev om att inte alla inlägg syns tex när man klickar på en månad? Fick du nån ordning på det? Upptäckte att det är så på min blogg också...

2011-12-12 @ 21:04:44
URL: http://airyfairy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: