LCHF

2011-02-17 @ 13:23:33 |
Jag har varit mycket tveksam till att "mixtra" med maten då jag är ganska kräsen och känslig eller vad man ska säga. Jag har även ställt mig tveksam till att plocka bort så mycket kolhydrater från kosten som LCHF innebär och undrat vad det ska vara bra för. Så köpte jag en bok, matrevolutionen, som var väldigt intressant och det slutade med att jag tänkte varför inte? Så nu har vi testat LCHF (på vårt sätt, man kan ju vara mer eller mindre strikt) sen första februari ungefär. Istället för att ha ris, pasta och potatis till all mat har vi ätit oss mätta på fett och protein. Och grönsaker givetsvis (lite kolhydrater behöver man faktikst).

Roger har gått ner typ 4 kg och min mage har varit tyst och inte det minsta uppblåst i snart tre veckor. Mitt sötsug är mycket bättre och jag är inte längre hungrig två minuter efter att jag har ätit. Första veckan var jättesvår. Jag mådde illa och ville bara äta socker, socker, socker. Nu går det bra.

Det jag saknar mest är bröd, så därför äter jag det ibland. Och på helgerna äter vi nåt sött och gott. Dock är jag inte längre så jättesugen på chips och godis som jag var förr (förutom lakrits, jag ger aldrig upp mitt lakrits) utan jag är mer sugen på sånt man bakar själv, som paj och cheescake. Sånt som ger en lite större smakupplevelse.

Det här är ingen diet eller nåt som jag gör för att jag vill gå ner i vikt. Jag vill inte gå ner ett gram, (det gör man inte heller om man inte redan väger för mycket) jag ville bara testa och se om man mår så bra som många säger. Och ja, det gör man faktiskt.

Det är inte så krångligt som många verkar tro heller. Man kan i stort sett äta som man gjort förr, man tar bara lite mer kött, lite mer sås/fett och kanske lite mera grönsaker och så struntar man i riset, pastan eller potatisen.


Jag tror att det är så att det inte är fettet vi ska vara rädda för. Vi har alltid ätit fett. Kolhydrater i stora mängder däremot, det har vi inte alltid ätit.





Postat av: anette aka netza

Tycker det låter bra att ni mår bättre och ditt sötsug förbättras. Jag tycker det bästa är att man inte känner sig proppmätt och håller sig mätt och stadig länge. Jag saknar också att kunna äta bröd vilket ställt till det för mig, men hittade detta recept förra veckan:

http://56kilo.se/2010/11/10/pones/



Jag kör på variant nr 2, med anis i istället för frön men det är ju en smaksak. Kan dock rekommendera att ha i grädde, yoghurt eller annat för jag tyckte de blev lite torra när jag gjorde utan första gången. Det är den enda "brödersättning" jag personligen gillat och verkligen tyckt smakar och upplever som bröd.



Dessutom är ju cheesecake ganska ok ur lchf-synpunkt. ägg, grädde, philadelphia. mmmm :D

2011-02-18 @ 08:24:34
URL: http://netza.se/blog/
Postat av: anette aka netza

Jag trodde Roger var normalviktig typ? Eller hade uppfattningen av att han träna en del?



Man kan ju minska ner sockret i cheesecaken eller utesluta helt, eller ja, det är vanligt med lchf att man efter en period blir jättekänslig för söta saker, eller sånt som smakar för sött. så då har man ju bara kexen kvar och då är det ju ganska överkomligt. :)

2011-02-18 @ 18:03:07
URL: http://netza.se/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: