Pepparkakor

2011-12-04 @ 16:04:41 | Recept
Mitt bästa pepparkaksdegsrecept!

Rosendals kryddiga pepparkakor

du behöver:
4 1/2 dl ljus sirap
300 g rumstempererat smör
4 1/2 dl strösocker
1 ägg
4 tsk malda nejlikor
6 tsk malen kanel
4 tsk malen ingefära
4 tsk malen kardemumma
13-15 dl vetemjöl

  • Koka upp sirapen. rör om och låt svalna något (sen brukar jag häll den i en stor bunke och fortsätta där)
  • Rör ner sockret, ägget, kryddorna och smöret
  • Tillsätt mjölet (den mindre mängden 13 dl, resten ska vara till utbaket)
  • Arbeta väl så att allt blandas ordentligt
  • Låt vila svalt men inte kallt till nästa dag
  • Kavla ut degen tunt och grädda i 180-200 grader ca 8 minuter
Degen är mycket hållbar så man behöver inte baka ut allt på en gång. tänk bara på att inte förvara den för kallt, då kan den bli torr och smulig. pepparkakorna blir knapriga och lite hårda!



Postat av: Majsen

Hej Lajsen!

Vilken fin blogg du har. Mysigt att läsa mellan pluggtagen. Goda peppisar bakar du med ;)

Puss på dig!

2011-12-06 @ 11:11:36
Postat av: Lajsen

Hej Majsen! Trevligt att jag kan underhålla nån iallafall :) Hittade faktiskt ett nytt recept, lite "vuxnare", som jag tänkte prova nån dag. Puss på dig med!

2011-12-06 @ 14:49:08
URL: http://dantehund.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: